دلایل پیوستن افراد به بازاریابی شبکه ای
بازار یابی شبکه ای نیز مانند هر حرفه دیگر میتواند افراد شرور و کلاهبردار را در خود جای دهد و مانند هر کسب و کار دیگرمنجر به ورشکستگی و یا موفقیت شود.در طی 60 سال گذشته از ایجاد این حرفه به شکل امروزی شرکت های بسیاری با این شیوه ی توزیع کالا تاسیس شده اند.شمار زیادی فعالیت خود را در طی 2-3 سال اول متوقف کرده اند وشمار زیادی هم بعد از گذشت سال ها به فعالیت خود ادامه داده اند. تجربه و آمار و ارقام نشان داده است که بعد از ورود بازاریابی شبکه ای به هر کشور شمار زیادی از اقشار مختلف جامعه با سطح تحصیلات گوناگون به این حرفه روی آورده اند.در اینجا لازم است به بررسی دلایل پیوستن افراد به این حرفه پرداخت . کارشناسان معتقدند که بازاریابی شبکه ای بنا به دلایل زیر موجب جذب افراد میشود:
کسب درآمد اضافی :
حتی در کشورهایی که به لحاظ اقتصادی قوی هستند بسیاری از مردم نیازمند درآمد اضافی میباشند. تاد اسمیت ،بازاریاب شبکه Rexall Show case Internatioanl که فروشنده انواع محصولات بهداشتی و غذایی است میگوید که : بیشتر مردم به علت بالا بودن هزینه ها ،در پایان ماه چیزی برایشان باقی نمانده که خرج بسیار دیگری از هزینه ها را پرداخت کنند و از آنجا که شغل تمام وقت جوابگوی تمام نیازشان نیست، در کنار آن به کسب و کار پاره وقت می پردازند. بازار یابی شبکه ای به علت پایین بودن ریسک، عدم نیاز به سرمایه گذاری و پتانسیل درآمد بالایش همیشه مورد توجه این دسته از افراد قرار گرفته است.
رضایت شغلی :
طبیعت انسان به گونه ای است که هم از فعالیتی که خوشایندش نباشد فرار میکند و هم به دنبال پول است. بسیاری معتقدند که در بازاریابی شبکه ای سالم افراد به هر 2 این خواسته ها میرسند. گذشتن از هر دو خواسته در کنار هم کار سختی است. کلی داوند اهل هاوایی میگوید : در غیر از این حرفه کجا میتوان شغلی را تصور کرد که در ازای کمک به عرضه کالا ها و خدمات بیش از آنچه توقع دارید به شما برگرداند؟ او و شوهرش که هر دو نظامی هستند در شرکت enviro – tech به کار بازاریابی مشغولند و درآمدشان را مدیون محصولی هستند که بدون نیاز به آب اتومبیل ها را میشوید.
وقت :
به این علت که این حرفه مکان ثابت و مشخص برای فعالیت فرد ندارد و یک شغل خانگی محسوب میشود و با کار کردن در خانه میتوان بیش از میزان لازم وقت داشت و دیگر نیاز به رفت و آمد بین خانه و محل کار نیست. طبق نظر سنجی های مجلهمانی 64 درصد آمریکایی ها و 68% زنان در این نظر سنجی گفته اند که اگر قرار باشد بین پول و وقت بیشتر یکی را انتخاب کنند ، وقت را انتخاب میکنند. مجله سبک زندگی با فروش مستقیم چند سطحی در اظهار نظری راجع به این نظر سنجی گفته است که این میل شدید به کسب وقت بیشتر ممکن است به نحو روز افزونی کارگران ناراضی را به بازاریابی شبکه ای سوق دهد.
کالا و خدمات :
کالا و خدمات ارائه شده در این تجارت جذابند و مردم را به این حرفه جذب میکنند. غالبا در فروش مستقیم چند سطحی کالاها و خدمات جدید به مردم ارائه میشود. نمونه بارزش کارت های تلفن است . همانطور که میدانیم میتوان این کارتها را با قیمت مناسب از فروشگاه ها تهیه کرد . این کارت ها را فروشندگان این حرفه وارد بازار کرده اند. هیلتون جانسون میگوید: مردم تجربه خوبی از محصولاتی دارند که ابتدا از طریق فروش مستقیم چند سطحی معرفی شده است و نهایتا شیفته آن میشوند. آنها میتوانند همه را از تجربه شان آگاه کنند و در طی این کار تجارتشان را هم میسازند.
میل به تشویق شدن و مورد قدردانی قرار گرفتن :
میل به تشویق شدن و مورد قدردانی قرار گرفتن یکی از بزرگترین دلایل ترغیب کننده ای است که مردم را به بازاریابی شبکه ای سوق میدهد و وقتی مردم با وجود کار طاقت فرسایی که میکنند از انها قدردانی نمیکنند به دنبال کار دیگری میروند که این نیاز را برآورده سازد.بازاریابی شبکه ای به خوبی به این نیاز پاسخ میدهد و از افراد قدردانی میکند. به همین دلیل است که شرکتهای فروش مستقیم چند سطحی جلسات سالانه برگزار میکنند تا از توزیع کنندگانشان در مراسم عمومی قدردانی کنند.
رشد شخصی :
عامل انگیزه بخش دیگر که افراد را به سمت این حرفه می کشاند، رشد شخصی می باشد. تجربه نشان داده که افراد برای کسب موفقیت در این حرفه نیاز به افزایش توانایی فردی و رشد شخصی دارند. افزایش روابط با دیگران ، بهبود روابط اجتماعی و افزایش مهارتها از مواردی هستند که افراد نیاز به کسب آن در این حرفه دارند. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند معمولا برای پیوستن به این حرفه تقلای چندانی نمیکنند، این قبیل افراد در حقیقت شالوده لازم برای فروش مستقیم چند سطحی یعنی همان عزت نفس را در خود دارند و هر چه موفقیت کسب میکنند ، عزت نفسشان هم بالاتر است.
درآمد انفعالی یا پس مانده :
توانایی ایجاد یک درآمد انفعالی در فروش مستقیم چند سطحی از عوامل دیگر در جهت جذب افراد میباشد. به علت توانایی افراد در ایجاد یک سازمان فروش که محدودیتی در مقدار فروش آن وجود ندارد. افراد قادر به کسب این درآمد میباشد بدین معنی که هرچه قدر گستره سازمان فروش بزرگتر باشد محصول بیشتری در آن به فروش میرسد و فرد درآمد بیشتری کسب میکند.
عوامل دیگر :
در اواخر دهه 1960 در آمریکا ترکیبی از عوامل اقتصادی و اجتماعی دست به دست هم دادند تا در مقایسه با قبل از آن، زنان بیشتری به سر کار بروند بعضی از آنها به دلایل علاقه شخصی و بعضی دیگر به دلیل نیاز خانواده شان به یک درآمد اضافه در دهه 1970 و دهه های بعد از آن در آمریکا بسیاری از این زنان هنگامی که از فرصت ارتقا یافتن به مناصب اجرایی محروم ماندند از مشاغل دولتی کناره گرفتند. از آنجایی که تعدادی از همدردان این کارمندان ناراضی در جست و جوی شغلی جدید ،بازاریابی شبکه ای را انتخاب کرده بودند. بدین ترتیب به یکباره زنان و مردان سطح بالای جامعه دریافتند که میتوانند پول اضافی مورد نیازشان را در این تجارت بدست آورند یا حتی در مقام یک فروشنده میتوانند به لحاظ درآمدی از شغل قبلی خود پیشی بگیرند. بنا به دلایل مختلف از جمله رکود اقتصادی را به هزار و یک دلیل دیگر میتوانند عزر فرد را در یک شرکت بخواهند. اما در این حرفه حتی اگر از افراد دیگر هم بیشتر درآمد کسب کنید هیچ مشکلی پیش نمیآید. اینها دلایلی هستند که منجر به جذب افراد به سمت این حرفه میشود .
همانطور که در بالا اشاره شد موارد ذکر شده از دید بسیاری از تحلیل گران از دلایل اصلی پیوستن افراد به این حرفه می باشد.
اما در کشور ایران به دلیل عدم وجود بستر لازم و سالم و حضور شرکت های ناسالم این عوامل به بیراهه رفته اند و به دلیل عدم توانایی مردم در تشخیص شرکت های سالم از نا سالم ، دلیل آنها از پیوستن به این گونه شرکت ها ، کسب پول و ثروت در کمترین زمان ممکن و به قول معروف راه یک شبکه پولدار شدن میباشد. قابل ذکر است ،همین گرایشات برای پوستن به یک شرکت خود میتواند مبنای تشخیص شرکت های سالم و ناسالم از همدیگر باشد. بدین صورت که اگر دلیل پیوستن شمار زیادی از افراد به یک شرکت کسب درآمد باشد خود دلیلی بر وجود اشکال در فعالیت شرکت میباشد. تمامی موارد ذکر شده در بالا در صورت وجود شرکت های سالم ایجاد میشود و دلایل مردم برای پیوستن به این حرفه به موارد ذکر شده سوق پیدا میکند. تهدیدی که شرکتهای ناسالم در همین راستا ایجاد میکنند درست بر خلاف دلایل ذکر شده میباشد و کشور ما نیز به علت فعالیت گسترده شرکت های هرمی نمونه بسیار خوبی برای اینگونه گرایشات منحرف شده میباشد. بر اساس آمار و گزارش های موجود در این زمینه طرح های ناسالم در ایران نه تنها منجر به کسب درآمد اضافی برای مردم نشده است بلکه سرمایه بسیاری از افراد را بدون داشتن هیچ گونه بازدهی در این راه هدر داده است. در زمینه رضایت شغلی 99% افرادی که در این حرفه به صورت ناسالم مشغول به فعالیت بوده اند هیچ گونه رضایت خاطر به جز از دست دادن سرمایه و وقت برایشان در بر نداشته است. مساله مهم دیگر فارغ از کسب درآمد ،رشد شخصی است که در کشور ما نشانداده شده است که بیش از 95% افراد که در شرکت های ناسالم فعالیت میکردند نه تنها رشد شخصی نداشته اند و مهارتی در این راستا کسب نکرده اند بلکه بعد از دست کشیدن از این کار به علت تغییر چارچوب ذهنی در یک بستر ناسالم و به عنوان فردی مخرب در جامعه فعالیت روزمره و زندگی خود را در پیش میگیرند. در کشور ما به علت فعالیت گسترده شرکت های هرمی ، موارد ذکر شده ملاک افراد برای گرایش قرار نمیگرد و عواملی همچون "یک شبه پولدار شدن" ملاک افراد قرار میگیرد.
اسامی 400 نفر اول کسب درآمد از mlm |
|
|
20 نکته در آموزش بازاریابی شبکه ای |
بعد از انتخاب شرکت مناسب استعداد کاریتان می بایست نکات زیر را رعایت کنید تا در بازاریابی شبکه ای به کامیابی برسید . توجه داشته باشید بخش اعظم کار شما به انتخاب شرکت مناسب بر می گردد ، چون در شروع رسیدن به اهدافتان محصولات ، ابزارمناسب انجام کر ، ادوات و ابزار های آموزش بازاریابی شبکه ای، و همچنین پلن پورسانت دهی شرکت است که می تواند سرعت شما را افزایش دهد و با دریافت پورسانت بیشتر انگیزه شما و سازمان شما بیشتر از گذشته شود . حال در نظر می گیریم که شما در یک شرکت کاملا مناسب عضو شده اید و اینک این شما و این هم نکات برگزیده در آموزش بازاریابی شبکه ای بهتر است رعایت کنید : ۱-نود روز (سه ماه) برنامه فعالیت کاری تنظیم نمایید.
اگر شما محصولات غذایی یک کمپانی را تبلیغ نمایید ولی محصولات کمپانی دیگری را به عنوان ارزان بودن استفاده نمایید و کیفیت را فدای کمیت کنید ، خودتان تبلیغ محصولتان را از بین برده اید.
19- همیشه به دنبال یاد گیری باشید. در این نوع فعالیت یاد گیری و آموزش پذیری حرف اول را می زند ، هر چقدر احساس کنید که کامل این فعالیت را شناخته اید کم است . سعی کنید با خواندن کتاب های مدیریتی ، بازرایابی سنتی معیارهایی را برای اداره سازمانتان بدست آورید و تا جای ممکنه ارتباطتان ا با سزمانتان حفظ کنید . همواره بدانید که شما بدون سازمانتان هیچ ارزشی ندارید 20- در سمینارهای آموزشی شرکت کنید بهترین برگزار کنندگان سمینارهای آموزشی بالاسرهایان هستند از آنها بخواهید تا هر هفته برایتان سمینارهایی در باب نحوه ورودی کردن ، نحوه پرزنت ، دعوت کردن ، نکات که تو فالو بکار برده می شود را درکنار صحبتهای انگیزشی و جلسات مربوط به ایجاد هدف برگزار کنند . در صورتیکه شما دارای سازمان هستید در سازمانتان به دنبال رفع ایرادات احتمالی باشید زیرا پارادیم شیفت به خارج از تفکرتان برمی گرده نه در درون آن |
دانستنی های بازاریابی |
درک
نیازهای مشتری مهمترین مرحله در فرآیند
فروش است. فقط در صورت جواب گوئی به
نیازهای مشتری است که وی حاضر به خرید یک
محصول می شود. هر مقدار که یک فروشنده
به تواند نیاز های مشتری را به طور
موثرتری تشخیص دهد،می تواند به موفقیت در فروش
امیدوارتر باشد،به همین دلیل ویژگی های شخصیتی و
مهارت های ارتباطی فروشنده از اهمیت بالائی بر
خوردار است.
وضعیت فروش مستقیم چند سطحی در سطح جهانی
طبق آمار «انجمن فروش مستقیم» هر هفته بیش از 150،000 نفر از مردم دنیا به شرکت های فروش مستقیم چند سطحی می پیوندند! دو درصد از جمعیت آمریکا و به همین میزان در استرالیا و آفریقای جنوبی به کار فروش مستقیم چند سطحی مشغول اند. در این میان، فروش مستقیم چند سطحی، 1% جمعیت بریتانیا و مکزیک، 3 % جمعیت ژاپن و 4% جمعیت کانادا را به خود مشغول کرده است. در تایوان که یکی از فعالترین کشور های دنیا در زمینه بازاریابی شبکه ای به حساب می آید، 18% از جمعیتش شاغل در این تجارت هستند.
گسترش جهانی بازاریابی شبکه ای بسیار چشم گیر است. در طول 2 سال بعد از شروع این تجارت در چین،شرکت تیانشی، که در کار فروش گیاهان دارویی چینی است، 3.5 میلیون توزیع کننده را به خود جذب کرده است. دامنه فعالیت این شرکت به روسیه هم گسترش پیدا کرد و توانست در طول یک سال 40000 توزیع کننده دیگر را به خود جذب کند. بازاریابی شبکه ای در هند و آسیای جنوب شرقی هم رشد چشمگیری داشته است.
× گردش مالی فروش مستقیم چند سطحی در دنیا نزدیک به 120 میلیارد دلار می باشد و در حال گسترش به مرز 150 میلیارد دلار می باشد. بازار فروش مستقیم چند سطحی آمریکا به تنهایی نزدیک به 30 میلیارد دلار گردش مالی دارد( در سال 1992 این رقم چهارده میلیارد دلار بوده است). این در حالی است که ژاپن نیز نزدیک به 23 میلیارد دلار در این زمینه گردش مالی دارد سهم آلمان و فرانسه هرکدام به ترتیب 3.7 و 2.4 میلیارد دلار می باشد. برزیل و مکزیک نیز به ترتیب 8.04 و 4.82 میلیارد دلار در این بازار سهم دارند
× تعداد توزیع کنندگان شاغل در فروش مستقیم چند سطحی در سراسر دنیا نزدیک به 75 میلیون نفر می باشد. از این تعداد نزدیک به 16 میلیون 500 هزار نفر در آمریکا مشغول به این حرفه می باشند. در تایوان حدوداً 4 میلیون 500 هزار ، تایلند 10 میلیون و اندونزی 5 میلیون 500 هزار نفر به این کار مشغول هستند
× مردمانی از همه نژادها ، چه مرد و چه زن به کار فروش مستقیم چند سطحی مشغولند. نسبت تعداد زنان به مردان در این تجارت چهار به یک می باشد. افراد سالخورده حدود 5 درصد و افرادی که از لحاظ فیزیکی ناتوانند حدود 8 درصد بازار این تجارت را تشکیل می دهند
در آخرین آمار ارائه شده توسط فدراسیون جهانی فروش مستقیم در سال 2010، میزان خرده فروشی، تعداد فروشندگان، درصد حضور زنان و درصد سیستم های به کار رفته اعلام شده است. درمیان این مناطق که به چهار دسته تقسیم شده اند، قاره آسیا با میزان خرده فروشی 49 میلیارد و 628 میلیون دلار و 37،194،695 نفر فروشنده در صدر می باشد.
در آمار ارائه شده ی سال گذشته اسامی 53 کشور به چشم می خورد در حالی که در آمار جدید نام 63 کشور وجود دارد. این تعداد نشان دهنده رشد فروش مستقیم در سطح جهانی می باشد.
اسامی کشور های اضافه شده به قرار زیر می باشد:
بلغارستان، یونان، لوگزامبورگ، کاستاریکا، السالوادور، هندوراس، اروگوئه، چین و اسلواکی می باشد.
یکی از کشور هایی که بیشترین رشد را داشته است کشور چین می باشد که هم اکنون بعد از آمریکا و ژاپن در رده سوم قرار گرفته است. این در حالی است که قوانین فروش مستقیم در دسامبر 2005 در چین تصویب شده است. ========================== اسرار
ثروت : 1-
باید از کارت راضی باشی 2-
باید از اسرار کارت آگاه باشی 3-
باید با این اعتقاد آغاز کنی که می توانی دولتمند شوی 4-
با شور و شوق طالب آن باش اگرچه این اسرار به کلامی بسیار ساده بر آنها فاش شود ،
بزرگترین محدودیت آنها کمبود تخیل و تعصبات ذاتی خودشان است . --------------------------- اگر میخواهی در زندگی موفق شوی باید مطمئن باشی که حق
انتخاب نداری باید پشتت را به دیوار بچسبانی تا همه قدرت های درونیت را به تحرک
واداری ----------------------- همه چیز زیر آسمان ، نسبی است ------------------------ باید به شما هشدار دهم که شاید دولتمند شدن زیادی آسان
بنماید ، اما نگذار سادگییش شما را بفریبد و به رغم سادگیش ، این راز چنان شگفت خواهد نمود که قادر به
فهم یا باور کردنش نخواهید بود از این رو باید از شما بخواهم که اندکی ایمان داشته
باشید اگر این راز وجود داشته باشد به علت ایمانتان صاحب همه چیز شده اید ، اگر
وجود نداشته باشد چیزی از دست نداده اید --------------------- اکنون می دانی که چه بخواهیمو چه نخواهیم ، کلام بر
زندگیمان عمیقا تاثیر میگذلرد . اندیشه حتی دروغ اگر معتقد باشیم که راست است می
تواند بر ما اثر کند ---------------------- تمرکز به هدف : اگر میخواهی ، بنویس چقدر؟ اگر ندانی به کجا میروی ، احتمالا به هیچ جا نخواهی رسید و
این مهمترین کاری خواهد بود که در زندگی باید انجام دهی ، نامش کار کردن با خویشتن
است. ----------------------------- خود را چگونه باور داری ؟ دیگران ما را آن طور میبینند ، که ما خودمان را میبینیم شرایط بیرونی به راستی چندان مهم نیست ،
اگر میخواهی زندگیت را عوض کنی باید از عوض کردن اندیشه هایت شروع کنی . افراد موفق از این پدیده با خبر شده اند
و بیشترین کار را بر روی تصویری که از خود دارند به انجام رسانیده اند قدرت باور باورها چه هستند؟ باورها یک سری تفکرات هستند، که به زندگی معنا
می بخشند. و راهنمای ما در تنگنا ها و مشکلات
می شوند. باورها ادراک ما از هستی را می سازند. باور و اعتقاد شما فرمانده مغز شماست. و زمانی که فکر می کنید چیزی درست است، باور
شما به مغز فرمان می دهد به دنبال حقایقی باشد که از اعتقادات شما پشتیبانی کند. این بدان معناست که اگر شما باور داشته باشید
که در زندگی موفق هستید اینگونه خواهد بود. اگر شادی، رفاه و سلامتی را باور داشته
باشید نیمی از این رقابت را برده اید. و در این هنگام مغز شما بدنبال حقایقی می گردد
که از اعتقادات شما پشتیبانی کند. به عبارت دیگر باور و اعتقاد یکی از قوی ترین
نیروهایی است که می توانید از آن برای رسیدن به برتری استفاده کنید. بی تردید افرادی را که بوسیله باور خود توانمند
شده اند و از موانع بزرگ گذشته اند دیده اید. علت موفقیت آنها باور عمیقی است که داشته
اند. باورتان می تواند به شما کمک کند به منابع عمیقی که در درون شما وجود دارد دست
پیدا کنید. و در نهایت به هدف مطلوب برسید. شمشیر دو لبه آیا از اعتقادات خود برای رسیدن به هدفتان استفاده
می کنید؟ آیا تا به حال در مورد اثر روانی دارو ها شنیده اید؟ افراد زیادی از بیماری
های سخت شفا پیدا کرده اند بدون اینکه دارو یا درمان معتبری داشته باشند. تحقیقات نشان
داده است که اکثر پزشکان در سراسر دنیا برای بیمار دارو هایی را تجویز می کنند که فقط
به بهبود شرایط جسمی اش کمک می کند. ولی برای بیماری درمانی محسوب نمی شود. خوب از
این حرف ها نتیجه می گیریم که دارویی که به بیمار خورانده یا تزریق شده سبب بهبود او
نشده است! پس علت اینکه این بیماران لباس عافیت به تن می کنند چیست؟ پاسخ ساده است
ایمان و اعتقادی که بیمار به قدرت شفا بخش دارو دارد سبب بهبود او می شود! می بینید
که باور انسان چقدر قدرتمند می تواند باشد. حال اگر باور های منفی را در زندگی روزمره خود راه دهید چه می شود؟
اگر فکر کنید شما نمی توانید به خوبی همکار یا رقیب خود باشید، پس اینگونه هم خواهد
شد. آیا اگر دیگران را قوی تر از خود بدانید و خود را در برابر آنها ضعیف پندارید،
اصلاً می توانید به موفقیت برسید؟ و افکاری مانند عقب بودن از دیگران کمکی به شما در
زندگی خواهد کرد؟ یک حقیقت وجود دارد « آن چه بدست می آورید همان
چیزی است که می پندارید. » حتی اگر در حرفه ای که به آن مشغول هستید بسیار ماهر باشید،
اگر خود را ضعیف و ناتوان پندارید بی شک شکست
به سراغ شما خواهد آمد. چون مغز شما بدنبال اطلاعاتی می گردد تا از اعتقادات شما پشتیبانی
کند. شاید این صحبت ها نسخه علمی قانون جاذبه باشد، قانونی که به ما می گوید: « آن چه بدست می آورید همان
چیزی است که به آن اعتقاد دارید.
» |